Plaatje bij het artikel van OBS Dijkerhoek

OBS Dijkerhoek staat voor:

  • Dyslexiespecialisatie
  • Onderwijs op maat
  • Hoogbegaafdheid

Even voorstellen

Hallo allemaal! Wij zijn groep 1 en 2.

Hallo allemaal. Welkom bij ons in groep ½.

We zijn dit schooljaar gestart met 15 kinderen in de groep. Nu nog een klein groepje, maar de eerste kinderen zijn alweer aan het wennen. Aan het eind van het schooljaar zijn we met 24 jongens en meisjes.

Er zijn 2 juffen. Juf Eline werkt op maandag en woensdag en juf Femmie werkt op dinsdag, donderdag en vrijdag.

Elke dag starten we in de kring met het liedje van de dag. We praten samen over de dag van de week, de datum, het seizoen en welk weer het is. De helpende handjes helpen de juf met van alles en nog wat. Aan de hand van dagritmekaarten praten we over de indeling van de dag. Ook hebben we een lettermuur en cijfermuur in de klas hangen. Daar doen we dan leuke taal en rekenactiviteiten mee.

Tegen 9 uur beginnen we met spelen en werken. De kinderen kiezen met behulp van hun kieskaartje, waar ze willen spelen of werken. Behalve de kinderen die hun werkje moeten maken. Zij gaan aan de slag aan de knutseltafel met het werkje van de week. Iedere dag is dit een vast groepje kinderen, zodat ze weten wanneer ze moeten werken of juist mogen kiezen. Na de herfstvakantie krijgt groep 2 er een extra werkje bij, die ze zelf aan het begin van de week moeten plannen. Zo bereiden we ze alvast een beetje voor op het plannen in groep 3 en geven we ze een stukje verantwoordelijkheid mee. Tijdens het spelen en werken heeft de juf tijd om te werken met kinderen in de kleine kring aan de instructietafel. Kinderen die extra hulp nodig hebben of juist wat meer uitdaging nodig hebben, komen dan bij de juf. Op dat moment doet de juf de rode ketting om en mag ze niet meer gestoord worden door de kinderen die aan het spelen en werken zijn. Hiermee oefenen we met uitgestelde aandacht. Soms nog een beetje moeilijk, maar het gaat steeds beter!

Rond 10 uur is het tijd voor het eten en drinken. De juf leest dan meestal een verhaaltje voor of we kijken een filmpje op het digibord. Eten en drinken op? Lekker buiten spelen met de andere kinderen op het schoolplein.

Na de pauze is er altijd een kringactiviteit. We maken muziek, leren tekenen of praten en werken over het verkeer en onze “leefstijl”. Dit laatste is een methode voor de sociaal-emotionele  ontwikkeling van kinderen. Ook is er een “Schatkist” les die aansluit bij het thema waar we aan werken. Dat kan van alles zijn, van taal en rekenen tot drama.

Meestal spelen we aan het eind van de ochtend nog even met “het schuurtje”. Dit vinden we altijd superleuk, omdat we dan lekker met de fietsjes, trekkers, karren en zandbakspullen mogen spelen.

Van 12 tot half 1 eten we met z’n allen een broodje in de klas en hebben we weer samen met alle andere kinderen van school pauze. Behalve op vrijdag, dan eten we ons broodje thuis.

Op maandag, dinsdag en donderdag gaan alle kinderen van onze klas ‘s middags naar school. We schrijfdansen, doen spelletjes, zijn bezig met ontwikkelingsoefeningen, gymmen en spelen met elkaar. Ook koken we en werken we met techniekkisten! Leuk hé?

De woensdagmiddag is een middag alleen voor groep 2. Op deze middag beginnen we altijd met schrijven. We zingen een liedje over de goede schrijfhouding, doen oefeningen om onze vingers goed los te maken en gaan dan aan de slag met allerlei voorbereidende schrijfoefeningen. Ook letten we goed op onze pengreep. Later in het jaar leren we de cijfers goed te schrijven en gaan we ons al echt voorbereiden op groep 3. Na het schrijven werken we in een boekje waarin we allerlei ontwikkelingsoefeningen doen, die aansluiten bij de doelen van groep 2, maar ook al een beetje groep 3. Na al het harde werken sluiten we de dag af met een gymles of, als het mooi weer is, spelen we nog even lekker buiten.

Iedere dag sluiten we af met het toveren van de nieuwe hulpjes voor de volgende dag. We delen de gemaakte tekeningen en werkjes uit en geven elkaar complimenten. Een belangrijk onderdeel is dan ook om even samen terug te kijken op de dag. Wat ging er goed en wat kan de volgende keer beter? Wat heb je geleerd? We draaien de dagritmekaarten om en kijken of we nog weten wat we allemaal hebben gedaan. Samen maken we een rij bij de deur en zingen dan nog een afscheidslied.

Op vrijdag krijgt 1 kindje uit de klas Flip de beer mee naar huis. Flip mag dan het hele weekend logeren. De belevenissen van Flip worden opgeschreven in het grote boek en op maandag leest juf de avonturen voor in de kring. We zijn dan vaak apetrots en vinden het leuk om de foto’s aan de rest van de kinderen te laten zien. Wie zou de volgende zijn bij wie Flip mag logeren???

Lijkt het je leuk om een keer te komen kijken in onze klas, ben je altijd welkom. Onze deur staat altijd open.

Groetjes van groep ½ en de juffen.

Deel deze pagina: