Plaatje bij het artikel van OBS Dijkerhoek

NAUT

De methode NAUT is een methode voor natuur en techniek voor groep 3-8 in het basisonderwijs.

Algemeen  

De methode NAUT is een methode voor natuur en techniek voor groep 3-8 in het basisonderwijs. De methode maakt kinderen enthousiast voor de levende en niet levende natuur. Respect en zorgzaamheid komt hierbij aan bod. Bovendien is er veel ruimte om dingen zelf te ontdekken. Ook is er aandacht voor techniek. Techniek Is alles wat door mensen gemaakt is, vaak vanuit de wens oplossingen te creëren voor problemen. 

De school heeft in de afgelopen jaren deelgenomen aan het VTB traject en dit met een audit succesvol doorlopen en afgesloten. Via het Zwaluwstaartenproject heeft de school de beschikking gekregen over een 60-tal techniekkisten. Vanaf groep 1,2 worden de techniekkisten in aparte technieklessen gebruikt. Jaarlijks kan in de bovenbouw deelgenomen worden aan Science on Tour.

 

Leerstof

Naut is opgebouwd uit 10 hoofdthema’s. De 5 hoofdthema’s uit groep 5 worden herhaald en verdiept in groep 7. Datzelfde gebeurt met de andere 5 hoofdthema’s in groep 6 en 8. In groep 3 en 4 worden de kinderen op de hoofdthema’s voorbereid.

  Thema’s groep 3

Thema’s groep 5 en 7

 

Thema’s groep 6 en 8

 

  • 1. Opruimen
  • 2. Vieren
  • 3. Winkelen
  • 4. Varen
  • 5. Speuren
  • 6. Graven
  • 7. Klimmen
  • 8. Kamperen

 

  1. De wereld om je heen,
  2. Planten en dieren
  3. Voeding en je lichaam
  4. Techniek om je heen
  5. weer en klimaat

 

  1. Natuurlijke verschijnselen
  2. Materiaal uit de natuur
  3. Techniek om ons heen
  4. Voortplanting
  5. Aarde in het heelal

 

Materialen

Alle lesmaterialen en digitale middelen van Naut zijn gemaakt om kinderen te verwonderen en te motiveren. Maar ook voor ons als leerkracht is Naut leuk, makkelijk en interessant. Naut heeft een basispakket en aanvullende materialen.

Leer-doeboek: Voor groep 3 en 4. Rijk geïllustreerd full colour werkboek voor wereldoriëntatie

Lesboek: Voor groep 5 t/m 8. Elke les heeft 4 stappen. Elke stap staat steeds op 1 pagina in het lesboek. Kinderen worden van het lesboek naar het werkboek verwezen

Werkboek: Voor groep 5 t/m 8. In het werkboek staan dezelfde 4 stappen als in het lesboek. Na het maken van een stap in het lesboek worden kinderen verwezen naar de volgende stap in het lesboek

Bakkaarten: De bakkaarten van Naut leggen vooral de relaties tussen Naut (natuur en techniek) en de vakken aardrijkskunde of geschiedenis. De kaarten zijn geschikt voor zelfstandig werken of het werken in groepjes. De bakkaarten kunnen op elk moment gebruikt worden tijdens de les, weektaak of als er wat tijd over is. De kaarten bieden andere opdrachten en werkvormen aan dan het werkboek, waaronder coöperatief leren. De opdrachten zijn gemaakt volgens de meervoudige intelligentietheorie van Howard Gardner, zodat ook kinderen met een andere leerstijl tot hun recht komen

Digibordsoftware: Instructiesoftware voor groep 5 t/m 8 met animaties, filmpjes, audio, links, simulaties en oefeningen. Hiermee maken we de lessen interactief en nog leuker!

 Homepage

Website NAUT

Deel deze pagina: